Opmærksomhed, koncentration og hukommelse:
Hvordan du kan udvikle bedre koncentration, når du studerer
[1] .
Hvor meget lægger man egentlig mærke i en undervisningssituation, og hvor meget kan man huske bagefter? Det er vigtige spørgsmål for enhver elev og studerende. En forudsætning for at huske noget er, at du overhovedet har lagt mærke til det. Psykologisk forskning [2] viser flg. om menneskers opmærksomhed og hukommelse, som kunne være relevant i undervisningssituationen
·
Folk kunne huske utroligt lidt af noget,
de ikke havde lyttet ordentligt efter, fordi de også skulle høre efter
noget andet.
·
Folk lagde ikke mærke til, at budskaber
som de ikke lyttede ordentligt efter blev sagt på et fremmed sprog. Kun
at der skete et eller andet. · Folk kunne ikke afgøre, om der var tale om prosa eller isolerede ord i noget de ikke havde været opmærksomme på. Men de lagde mærke til et ændret tonefald. Nogle konklusioner af den slags undersøgelser er, at mundtlig information som man ikke lytter efter (evt. fordi man har sin opmærksomhed rettet mod noget andet) stort set ikke behandles kognitivt, dvs. man gør sig ingen tanker om indhold, og hvad det betyder, og derfor kan man ikke huske det bagefter. Lyder dette bekendt? En anden konklusion er, at man skal arbejde aktivt og koncentreret med et stof for at huske det i længere tid. En hel del bearbejdning af indkommende information foregår helt automatisk, og det er faktisk muligt at læse og tage noter, mens man tænker på andet. Resultatet er selvfølgelig, at man ikke får meget ud af det. Uden fokuseret opmærksomhed, dvs. i koncentration, er det svært at tilegne sig stof eller løse opgaver. Det er vist noget alle elever har måttet sande. At oparbejde evne til koncentration er noget man kan lære gennem træning. Hvis man har viljen til det. At koncentrere sig er at fokusere sin energi på en bestemt aktivitet. Sportsfolk er gode til at koncentrere sig inden afgørende konkurrencer, og børn lærer nye ting gennem at koncentrere sig og øve sig igen og igen.
I den akademiske verden hører koncentration og hukommelse sammen. Når man ikke kan huske noget, er det måske, fordi man aldrig rigtigt lærte det. God koncentrationsevne fremmer hukommelsen, fordi man har gjort sig umage med at indlære stoffet og arbejdet aktivt og opmærksomt med det.
Her er 3 tips til modvirke dårlig koncentration:
[1] Inspireret af UT learning Center på http://www.utexas.edu/student/utlc/handouts/1423.html
[2] Bl.a. Colin Cherry I en artikle fra 1953. |