Fra elev til studerende: Ønskede færdigheder for den aktive learner efter 3 år i gymnasiet

 

Hvad er så målet for eleven, som er blevet studerende (eller parat til at studere)? Hvad forventes man at kunne på tærsklen til det nye studenterliv? Her ridses idealet op, og hvorfor ikke stræbe efter det? Vend tilbage til siden her i ny og næ og kryds så af, når du mener, at du er ved at være der. Måske er siden til sidst fuld af kryds, og så er du faktisk fuldt udlært til næste trin i uddannelsespyramiden: du er nu studerende.

 

1.      Analysere problemer

2.       Indsamle kendsgerninger og andre data

·        udvælge pålidelige informationer

·        iagttage og lytte opmærksomt

·        kritisk læsning

·        skelne mellem væsentligt og uvæsentligt

·        tage brugbare noter (både skriftlige og mindmaps)

·        læse og bruge kort, grafiske fremstillinger, tavler, skemaer

3.      Organisere, huske og fortolke data

·        Resumere

·        Strukturere for at huske

·        Foretage rimelige fortolkninger (bl.a. i forhold til teorier)

4.      Præsentere studiearbejdets resultater

·        skrive klar, veldisponeret opgave/rapport

·        udarbejde bibliografi

·        udarbejde kort, grafiske fremstillinger, tavler og skemaer

·        Have godt kendskab til brug af it (både til skrivning, præsentationer, informationssøgning mm.)

5.      Gode arbejdsvaner: planlægning af tid, effektiv brug af tid

  • Selvstændigt planlægge og disponere over tid
  • Prioritere i forhold til mål (kortsigtede og langsigtede)
  • Færdiggøre arbejde i forhold til deadlines
  • Være selvmotiverende
  • Kunne koncentrere sig i arbejdssituationer

6.      Uafhængig og selvstændig tænkning (kritisk metode)

  • Analysere argumenter og propaganda
  • Søge alternative forklaringer
  • Undgå følelsesbetonet argumentation
  • Kunne se og vurdere perspektiver

7.      Effektiv deltagelse i klassearbejde, gruppearbejde og projektarbejde

  • Udvise ansvarlighed for læringssituationen (bl.a. forberedelse).
  • Vurdere en social situation (f.eks. forstå andres motiver og behov).
  • Tage initiativ til organisering og afvikling af arbejde i grupper.

8.      Forudse konsekvenser af påtænkte handlinger

 

Lærerne bør i deres undervisning  lægge op til at elever gradvis får mulighed for at udvikle disse færdigheder, som kan trænes og integreres i undervisningsforløbene.  I planlægningen af den daglige undervisning, bør der ikke kun tages højde for de faglige elementer.  Færdighedsmål som de ovenstående bør inddrages og evalueres på linje med de faglige mål, f.eks. i de udviklingssamtaler som mange elever har med teamlærere, faglærere og studievejleder.  Elever som gerne vil være studerende bør jævnligt overveje, om de selv arbejder imod at blive mere selvstændige og opnå de færdigheder, som kræves i næste trin af uddannelsesforløbet.  Elever er forskellige både med hensyn til motivation og færdigheder, men de vil alle gerne inddrages i vigtige beslutninger vedr. deres egen læreproces. Så hold fast i at det også er dit ansvar, hvad du får ud af din gymnasietid. Både fagligt, færdighedsmæssigt og socialt.

Hvis du har det ligesom Stoffer her, når du er færdig med gymnasiet så.......har du lært noget andet end ovenstående mål. Det kan være fint nok, men man kommer ikke så langt som studerende med kun de færdigheder.

 

 

 

     

 

Oversættelse:

Her lærer jeg rigtige færdigheder, som jeg kan bruge resten af livet.

Hva’ f.eks.? at udsætte alting og finde på gode undskyldninger.

 

 

 

Studievejlederne ønsker dig rigtig god vind fremover.

 

Nørre G Hjemmeside Studiefærdigheder