Undervisningssituationen og notater: lytte og notere

 

Det kan synes svært at skulle lytte og notere samtidig. Det kræver koncentration, og at man er hurtig til at forstå sammenhænge og vigtige pointer. I skolen fortæller læreren ofte, hvad der er vigtigt og bruger tavlen til notater, som eleverne skriver af. I de videregående uddannelser består en del af undervisningen af forelæsninger, hvor læreren har struktureret stoffet, men ellers er det op til de studerende at fange indholdet af forelæsningen ved at lytte og notere. I gymnasiet kan man træne evnen til at lytte og notere gennem det daglige arbejde i klassen, som indebærer f.eks. elevforedrag og lærerens mundtlige gennemgang af noget stof. I forbindelse med gruppearbejde og projektarbejde er det ligeledes vigtigt at lave notater, som man senere kan bruge. Lige meget hvilke arbejdsmetoder man har anvendt i den enkelte undervisningstime, er det en god regel at læse noterne igennem, når man kommer hjem for at se, om de giver mening. Man burde altid starte arbejdet med at gennemlæse, rette og arkivere dagens noter, og man bør læse dem igen, når man forbereder sig på flg. time.

Selv om mange elever klager over, hvor svært det er at lytte og notere på én og samme tid, er det noget man kan lære gennem træning. Men som med alt andet, kræver det, at man gider gøre en indsats. Gør det til en vane altid at tage noter (det forhøjer i øvrigt også koncentrationsevnen), så det efterhånden bliver naturligt at  have en slags dobbeltopmærksomhed, og læs noterne igennem, når du er hjemme igen.

 

 

Her er en generel vejledning til at tage gode noter i forbindelse med mundtlige foredrag, undervisning eller diskussioner. Husk at det er meget nemmere at notere, når man har en ide om det, der tales om.

 

Inden undervisningen.

·        Mød forberedt til timerne. 

·        Kig på notaterne fra sidste gang.

·        Skriv notater, mens du forbereder dig.

·        Læs stoffet kritisk: Overvej hvilke problemer, der ligger i stoffet og tænk over mulige spørgsmål.

 

Under klasseundervisningen.

·        Vær indstillet på det, som skal foregå i timen: Vær koncentreret og undgå  dagdrømmeri og snak.

·        Vær opmærksom på dagsordenen: lyt efter lærerens plan for timen.

·        Lyt opmærksomt under gennemgangen. Ikke alt noteres på tavlen. Mange guldkorn kommer kun mundtligt eller i forbindelse med klassediskussioner.

·        Overvej om gennemgangen svarer til det, du selv er nået frem til under din forberedelse, eller om der er andre vinkler. Notér dem ned. Og tænk over dem.

·        Stil spørgsmål.

·        Bed om gentagelse, hvis noget er uklart.

 

Under gruppearbejde

  • Mød forberedt med noter.
  • Vær aktiv og tag ansvar for, at gruppen når et resultat. Skriv det aftalte ned.
  • Aftal en dagsorden for gruppearbejdet: Hvornår skal hvad være færdigt indenfor den givne tidsramme? Skriv det ned.
  • Notér resultaterne af arbejdet ned. Check at alle gør det, så man er sikker på, at resultatet af arbejdet kan fremlægges af alle.

 

                                     

 

Foredrag.

·        Vær indstillet på at lytte opmærksomt. Undgå at lade dig distrahere.

·        Bed foredragsholder sætte farten ned, hvis der tales for hurtigt.

·        Vent med at stille spørgsmål til sidst. Skriv spørgsmålene ned undervejs.

·        Ved elev-/lærerforedrag laves noter efter flg.:

o       Lyt

o       Forstå

o       Notér

 

Som det fremgår, skriver man noter, imens der tales. Det er det svære for mange, men tag imod den hjælp, som foredragsholderen giver. Et foredrag har ofte en struktur, og der kommer i løbet af foredraget ord, som indikerer den (for det første, for det andet, som en modsætning til det nævnte). Disse hjælper tilhørerne til at forstå struktur og sammenhæng i foredraget. Prøv at følge den struktur i dine notater,, og skriv i øvrigt som ved læsenotater i telegramstil og brug symboler. Hvis der er noget, du ikke forstår, så skriv et stikord efterfulgt af spørgsmålstegn, så du kan spørge, når foredraget er ovre. Endelig er det ikke meningen, at man skal nedskrive alt det, foredragsholderen siger. Som ved noter fra bøger, artikler mm. er et notat en koncentreret udgave af forlægget. Man skal forsøge at forstå helheden og notere ned, som man ser den. Det er ikke vigtigt, at det er fuldstændig korrekt, for bagefter kan man stille opklarende spørgsmål, eller man kan gå hjem og checke i bøger mm., hvis der er noget man ønsker uddybet. På den måde er man også en dynamisk medspiller i egen læreproces.

 

 

Nørre G Hjemmeside Studiefærdigheder