Lære at lære

 

Din vej mod effektiv læring går bl.a. gennem

  • Viden om dig selv (styrke og svagheder)
  • Viden om hvordan du lærer
  • Bevidsthed om hvilke læringsstrategier, som du indtil nu har anvendt med held
  • Villighed til at ændre på hidtidige vaner for at lære mere effektivt
  • Interesse i og viden om det emne/fag du gerne vil lære

 

Måske har du let ved at lære fysik men det er svært for dig at lære tennis - eller omvendt.  Det er vigtigt at vide, hvad der skal til for at lære noget. Hvis du f.eks. har skullet lære at svømme, så tænk over hvad der skulle til. Hvad det end er, man skal lære kan læreprocessen opdeles i forskellige trin. At vide noget om sin egen læreproces kaldes også metakognition, dvs. viden om hvordan man lærer.

 

Her har vi delt læreprocessen op i fire faser. Start med at printe dette ud og svar på spørgsmålene. Brug dine svar til at planlægge din læringsstrategi i overensstemmelse med den erkendelse om dig selv, som kommer frem på baggrund af dine svar. Sæt dig realistiske mål, og vær klar over at man kun når sine mål (og lidt mere), hvis man arbejder for dem. Intet kommer af sig selv.

 

Fase 1: Begynd med fortiden

 

Hvad har du indtil nu lært om din måde at lære  på og dine arbejdsvaner?

·        Kunne du lide at lære? Og at læse? Løse problemer? Lære udenad og gengive det? Fortolke? Lave fremlæggelser?

·        Var du i stand til at lave et resumé af noget læst stof?

·        Stillede du spørgsmål til det læste?

·        Huskede du godt, når du lavede diagrammer (mindmaps)?

·        Lærte du mest, når læreren fortalte, hvordan det hele hang sammen? Eller ville du hellere selv finde ud af det?

·        Repeterede du det med mellemrum?

·        Brugte du informationer fra flere forskellige kilder?

·        Arbejdede du bedst i små eller større grupper?

·        Skal du bruge mange små perioder for at læse et stof ind eller har du det bedre med et langt forløb?

·        Lærte du bedst ved at høre noget fortalt? Eller når du selv sad og læste det? Eller foretrak du, at få det demonstreret?

·        Fik du forberedt dig ordentligt i det daglige og til eksamen? Eller læste du det hele op i sidste øjeblik?

·        Kunne du tage dig sammen når du ville? Kunne du prioritere mellem arbejde og fornøjelse?

·        Lavede du oversigter over din arbejdsbelastning i de enkelte uger? Kunne du overskue hvor lang tid, du skulle bruge på en opgave?

 

 

Hvordan er dine studievaner? Hvordan udviklede de sig? Hvilke er effektive og hvilke er det ikke? Har du overvejet at noget skulle ændres?

 

Hvilke former synes du giver dig de bedste muligheder for at vise, at du har lært noget? Gennem et skriftligt arbejde, en fremlæggelse, en test eller noget andet?

 

Hvor interesseret er du i at lære? Hvor meget tid vil du bruge på det? Hvad er det ellers som kræver din opmærksomhed? Er du villig til at bruge en del tid på at studere også selv om det kolliderer med andre ønsker?

 

Var du tit bagud med afleveringer og fik du ofte ikke forberedt dig nok til prøver og eksamen?

 

Er du generelt indstillet på at læse, når du sætter dig til skrivebordet? Og kan du gennemføre det uden at blive distraheret? (motivation og koncentration).

 

 

 

Fase 2: Gå videre til nutiden

 

Er mulighederne for at lære med succes til stede? Stil dig selv disse spørgsmål:

·        Hvad kan jeg kontrollere, og hvad ligger udenfor min kontrol?

·        Hvad påvirker min lyst til at lære?

·        Har jeg en plan? Tager min plan højde for mine tidligere erfaringer og læringsstil?

·        Har jeg selvdisciplin nok til at blive ved med at læse, når jeg har sat mig for det?

·        Overvejer jeg hvad mine handlinger medfører på kort og langt sigt?

·        Overvejer jeg min egen rolle i læringsforløbet? Og er jeg aktiv i min egen læreproces?

·        Overvejer jeg hvordan jeg lærer bedst, og tager jeg hensyn til det? (f.eks. visuelt (gennem diagrammer), ved at høre foredrag, læse om, arbejde med hænderne, få det vist, osv.).

·        Passer min læringsstil til den uddannelse jeg er i gang med?

 

 

Fase 3: Overvej læreprocessen og din andel i den:

 

Gør du flg. i forbindelse med læreprocessen:

·        Laver du brugbare noter, og er du er aktiv i læreprocessen?

·        Bruger du noterne og er du aktiv i formidlingssituationerne (f.eks. i undervisningssituationer, projektarbejde, gruppearbejde, laboratoriearbejde)?

·        Bruger du forskellige læsestrategier?(skimmer, læser grundigt osv.), og afpasser du læringsstrategi efter fagene?

·        Lægger mærke til titel og overskrifter og bruger dem som pejlemærker i din forståelse?

·        Lægger mærke til nøgleord og forstår dem (indebærer måske at de skal slås op).

·        Lærer du det udenad som er nødvendigt? (f.eks. formler, beviser, årstal mm.)

·        Inddrager du diagrammer, tabeller og illustrationer, når du læser?

·        Forbinder du det læste med noget du allerede ved eller har læst før.

·        Spørger du dig selv, om du forstår det du læser? Hvis du ikke forstår det, spørger du så hvorfor?

·        Hvis du ikke forstår det, overvejer du så at læse stoffet igen og måske langsommere? Bliver du ved indtil du forstår det? Også selv om du måske er nødt til at lade det ligge og vende tilbage til det? Eller giver du op og siger, at det er for svært?

·        Stopper du op engang imellem og forsøger at genfortælle det læste?

·        Overvejer du om det er logisk opbygget, eller om argumenterne holder? (f.eks. ved at inddrage andet: kritisk tænkning).

·        Tænker over hvor du måske kan finde flere informationer når det er nødvendigt (f.eks. i forbindelse med opgaveskrivning): Informationssøgning på flere planer.

·        Søger du af dig selv flere informationer, fordi du har lyst til at vide mere?

·        Overvejer om der er brug for yderligere informationer/kilder/materiale og er villig til at søge dem.

·        Overvejer hvad der er mest effektivt for dig personligt? (målt i forhold til resultater i prøver, eksamen mm.?

·        Laver planer op til eksamen og gennemfører dem?

·        Tager initiativer i undervisningssituationer og i samarbejde med andre? (initiativ).

·        Overholder de forpligtelser som du har i forhold til andre i f.eks. projektarbejde? (ansvar).

·        Foretrækker du ’enmandsgrupper’? Eller arbejder du bedst sammen med andre?

 

 
Fase 4: Repetitioner/genlæsning fra tid til anden

Gør du flg.

·        Vender tilbage til noget stof hvis du opdager, at du har glemt det og nu har brug for det for at løse en opgave?

·        Forsøger at forbinde det du læser nu med tidligere stof, hvis det overhovedet er muligt?

·        Vender du regelmæssigt tilbage til tidligere stof for at se, om du kan huske det meste? Eller for at være helt sikker på at kunne det til eksamen?

 

 

 

Denne side bygger på http://www.iss.stthomas.edu/studyguides 

 

 

Nørre G Hjemmeside Studiefærdigheder