Er der en kur mod nøl? 

Psykologer mener generelt, at nøl ikke er det egentlige problem, og at det snarere skal ses som et forsøg på at slippe for angst, undgå tvivl om egne evner eller blot uvilje mod at arbejde. Derfor går ’helbredelsen’ gennem en konfrontation med de bagvedliggende følelsesmæssige problemer. Her er en lille trin-for-trin selvhjælpskasse, og for en del studerende af den stressede-angstprægede type virker disse råd:

 

·        ·        Forsøg at finde ud af hvad dit virkelige problem er: er du den ene eller den anden type nøler? Forsøg at indkredse dit personlige mønster. Se problemet i øjnene, og hvad det gør med dit liv.

·        ·        Planlæg din tid og lav en daglig liste over det, som skal gøres samt en metode til at krydse af,  når det er gjort. Indbyg en eller anden belønning for veludført arbejde (det her enkle trick hjælper faktisk ca. en tredjedel af alle studerende. Lettelsen over at komme til timer eller forelæsninger og være forberedt, at have læst før eksamen og måske endda ende med at synes, det er ret så spændende er manges oplevelse efter ganske kort tid med planlægning og belønning.

·        ·        Træn i at estimere tidsforbrug til bestemte opgaver. Vi tror ofte, at ting tager kortere (eller længere) tid, end de rent faktisk gør. Begge dele medfører, at vi ikke har overblik over den tid, vi skal bruge, og det er belastende. Start med at estimere hvor lang tid, du tror en bestemt opgave tager og se så, om det passede. Du kan også bestemme, at en opgave ikke må tage mere end en bestemt tid, fordi du så bedre kan overskue helheden. Det kan betyde, at du til en vis grad kommer i konflikt med din perfektionisme, men du har i det mindste fået opgaven lavet indenfor en fastsat tidsramme. Tillykke med det!

·        ·        Del større opgaver op i mindre portioner og træn i overhovedet at komme i gang. Måske kan du narre dig selv ved at sige, at du kun lige vil tage 5 minutter (det kaldes ’5-minutters planen), og så finder du ud af, at du egentlig ikke har noget imod at fortsætte. Det essentielle her er at komme i gang (Gør det NU!) med en opgave tidligt før deadline, for nøleren har brug for at starte i god tid med at forberede både skriftlige opgaver og eksamenslæsning. Træn dig op i at starte flere gange om dagen, for som med al anden træning gælder det om at få kontrol over at komme i gang og få det indarbejdet som en rutine. Nogle kan få glæde af at starte på helt bestemte tidspunkter hver dag.

·        ·        Skriv dagbog om dine følelser og tanker vedrørende det at gå i skole eller studere. Nogle studerende har stor glæde af at skrive deres tanker ned, fordi det hjælper dem til at få øje på deres egen angst, dårlige undskyldninger, modstridende behov og vaner, som kommer i vejen for læsning. Baseret på deres selvindsigt kan de nu opfinde en slags ’tale-til-mig-selv’ omkring deres frygt for at påtage sig truende opgaver og gøre noget med det samme. Forsøg at undgå skyldfølelse,når den stikker sit grimme hovede op ved at tale til dig selv og sige, at det hjælper dig alligevel ikke. Nogle studerende beder venner om at stikke til dem, hvis de ikke kommer til timerne eller møder uforberedt, fordi de erkender, at de har brug for ydre støtte i en periode. Nogle fortælle vidt og bredt om det de skal, for så føler de sig mere forpligtede til at udføre opgaven. Atter andre planlægger at arbejde sammen med studiekammerater, så de undgår at skulle ’tage sig sammen’ alene.

 

Nørre G Hjemmeside Studiefærdigheder